Born 23.12.50 in St. Germain en Laye, France
From 1953 in Frankfurt am Main, Germany
1971 to 1976 Fine Arts Degree (Master) in Art & Art Pedagogic,
"Hochschule für Bildende Künste", Kassel, Germany.
Since 1976 working as an artist in The Netherlands.
Solo and groups exhibitions, art-projects and performances in
museums, galleries and public places
NIKI FRÖHLING
Dramatisch pleidooi van Niki Fröhling voor eeuwigdurende herinnering
Bij het betreden van de
tentoonstellingsruimte De Wereld in Wageningen valt het oog in eerste instantie op een klein, veelzeggend werkje aan de wand. Een ingelijst stukje fietsband met bijbehorend ven,vergezeld van de tekst 'Hier is je fiets terug' in een keurig schoonschrift. Allereerst komt wellicht de reclametekst 'Hij is fijn' boven. Inclusief het beeld van een bedremmelde ex-fietser. Dan pas verbazing en misschien een groeiend onbehagen. Zijn wij 57 jaar na De Oorlog nog steeds een natie van gefrustreerde
fietsfetisjisten? Of is er meer aan de hand en stelt het werk het menselijk fenomeen van de wrok aan de kaak? Hoeveel fietsen moeten de oosterburen ons wel niet terug bezorgen voordat we stoppen met infantiele eisen tot genoegdoening? En voor het gemak moeten we maar aannemen, dat er recentelijk op de Balkan geen fiets gestolen is, anders kunnen we die fietsen per direct doorsluizen. Dat is ook het probleem met de kwestie van schuld en boete: voordat je het weet sta je zelf tot aan je lippen
in een poel van schuldgevoel. 'Hier is je fiets terug' is een heerlijk provocerend werkje, maar het staat inhoudelijk niet model voor het getoonde op de tentoonstelling Wiedergutmachung.
De overige werken van de in Amsterdam wonende en werkende kunstenares Niki Fröhling vormen een dramatisch geladen pleidooi voor eeuwigdurende herinnering aan het fragiele tijdelijke bestaan van de dingen. Fröhling werd geboren in 1950 in St Germain en Laye te Frankrijk. Ze verhuisde naar Duitsland toen ze
drie was, studeerde aan de kunstacademie in Kassel af in kunstpedagogiek en vrije grafiek en werkt sinds 1976 als kunstenaar in Amsterdam. Met een dergelijke achtergrond hoef je je als beeldend kunstenaar geen zorgen te maken over een te kiezen thematiek, De Oorlog, dus. De loodzware symboliek van verbrande takken, verbandgaas en treurwilgbladeren. Schilderijen van zwarten op een achtergrond van nog intensere zwarten, die refereren aan schuldige landschappen. We kennen ze wel uit de werken
van een kunstenaar zoals Armando. Aangrijpend en op een ambivalente manier ook uiterst esthetisch.Kunst die ergens over gaat, maar tevens verloren loopt in betekenissen. Je kunt inderdaad de vorm van een vergaan exemplaar van het Groot Hoefblad met papier-maché reconstrueren, maar nimmer het verlies van leven compenseren. Het blijft een hoogst symbolische daad om het leven van vergankelijke dingen te verlengen met de herinnering. Ook al is dit streven van de kunstenares begrijpelijk en doet
ze dit met inzet van alle beschikbare duistere schoonheid. De provocerende woorden blijven rondzingen 'Hier is je fiets terug'. En je Groot Hoefblad. En alle andere dingen, die verloren zijn gegaan.
(Bron: Door ANTONIE DEN RIDDER, De Gelderlander 22-5-2002)